Prezentujesz kolorowo czy zrozumiale?
25.03.2020 / Inne

Przeglądam mnóstwo raportów biznesowych. Wiele z nich przypomina mi stertę kolorowych klocków jak na tym zdjęciu kolorowych klocków. Kolorowe klocki na pewno kojarzą się dobrze, wesoło, zabawnie. Natomiast jestem pewna, że każdy, kto ogląda to zdjęcie zwróci uwagę na inny element.
Dla kogo controlling tworzy raporty i analizy? Kto je ogląda i na co zwróci uwagę?
Czy informacje biznesowe mają być ładne i wesołe? Czy może jednak mają pomagać w podejmowaniu decyzji?
Z entuzjazmem oglądam raporty biznesowe przygotowane w maksymalnie neutralnych barwach. Przykładowo na wykresach można zastosować oznaczenia proponowane przez standardy IBCS®, czyli:
- dane z wykonania są całkowicie wypełnione (ang. solid), ciemno szare lub czarne dla tego roku, jasno szare dla roku poprzedniego;
- budżetowane dane są na wykresie jedynie obramowane (ang. outlined);
- prognoza jest w paski (ang. hatched), bo trochę tam wykonania, trochę planu.
Inicjatorzy standardów IBCS, Rolf Hichert i Jurgen Faisst, zatytułowali swoją książkę Solid Outlined Hatched właśnie w nawiązaniu do tych oznaczeń.
Stosując tak neutralne kolorystycznie oznaczenia, możemy skupić uwagę odbiorców na tym co w controllingu najciekawsze, czyli na porównaniach: wykonanie do budżetu, wykonanie do prognozy, prognoza do budżetu czy wykonanie do poprzedniego roku.
Jeśli oznaczamy odchylenia kolorami intensywnymi jak czerwony i zielony, wówczas cała uwaga odbiorców skupia się właśnie na tych barwach. Czerwone oznacza zawsze odchylenie negatywne dla biznesu, a zielone pozytywne.
A jak bardzo kolorowe są Twoje raporty dla zarządu? Może kolor korporacyjny warto uszanować i nie nadużywać go w raportach dla podejmowania decyzji?